Stručni članak: Nabava građevinskih radova; Piše: Robert Urek

Nabava građevinskih radova i konzultantskih usluga projektiranja, stručnog nadzora i projektantskog nadzora gradnje zahtjevan je postupak nabave jer naručitelji moraju, osim Zakona o javnoj nabavi (u nastavku: ZJN), pratiti i primjenjivati brojne zakonske i podzakonske propise koji reguliraju gradnju (projektiranje, građenje građevina i stručni nadzor građenja). Zakonska regulativa na području gradnje jedna je od češće mijenjanih pravnih područja. Ako se ta regulativa sagleda u kontekstu javne nabave, kod naručitelja postoje česte nedoumice prilikom izrade dokumentacije za nadmetanje. 

Naprimjer, kako ispravno propisati dokaze pravne i poslovne te tehničke i stručne sposobnosti? 

Stupanjem na snagu Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje ("Narodne novine", br. 78/15), naručitelji su obvezni u dokumentaciji odrediti da ponuditelj kao izvođač radova mora biti registriran za obavljanje djelatnosti građenja, odnosno za izvođenje pojedinih radova, obzirom da graditi i/ili izvoditi radove na građevini može pravna osoba ili fizička osoba obrtnik registriran za obavljanje djelatnosti građenja. Pri tome izvođač radova mora u obavljanju djelatnosti građenja imati zaposlenog ovlaštenog voditelja građenja i/ili ovlaštenog voditelja radova. Navedeni uvjeti u dokumentaciji za nadmetanje propisuju se kao dokazi pravne odnosno tehničke i stručne sposobnosti. 


Stupanjem na snagu navedenoga Zakona, prestao je važiti Zakon o arhitektonskim i inženjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji ("Narodne novine", br. 152/08., 124/09., 49/11. i 25/13.). Postupci davanja i oduzimanja suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja, obustavit će se po službenoj dužnosti,a prethodno izdane suglasnosti ostaju važiti do isteka roka na koji su izdane. Slijedom navedenog, naručitelji vieš nemaju osnovu da u dokumentaciji za nadmetanje kao dokaz poslovne sposobnosti propisuju suglasnost za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja kojima se definiraju uvjeti stručne sposobnosti i broj zaposlenika za 7 skupina građevina  od A do G te skupina radova H i I. 


Strani gospodarski subjekti sukladno poglavlju VIII. člancima 69. i 70. Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje za potrebe obavljanja djelatnosti građenja mogu u Republici Hrvatskoj na privremenoj i povremenoj osnovi obavljati one poslove koje su prema propisima države u kojoj imaju sjedište ovlašteni obavljati, nakon što o tome obavijeste Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja izjavom u pisanom obliku. Uz izjavu moraju priložiti isprave kojim se dokazuje: pravo obavljanja djelatnosti u državi sjedišta i dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu koju bi obavljanjem djelatnosti mogli učiniti investitoru ili drugim osobama. 


Za potrebe dokazivanja, ponuditelj u svojoj ponudi dostavlja ekvivalentne dokumente iz matične države i Izjavu za obavljanje djelatnosti građenja kojom izjavljuje da u slučaju da njegova ponuda bude odabrana, obvezuje se najkasnije u roku (npr. 30) dana od dana izvršnosti Odluke o odabiru dostaviti potvrdu/Obavijest Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja za obavljanje djelatnosti građenja u Republici Hrvatskoj, kojom se gospodarskom subjektu odobrava na privremenoj i povremenoj osnovi obavljati poslove koje je prema propisima države u kojoj ima sjedište ovlaštena obavljati te da je suglasan da se u protivnom smatra da je odustao od ponude.

Ovisno o procijenjenoj vrijednosti nabave te prirodi, količini, važnosti i namjeni radova, dokumentacijom za nadmetanje naručitelji mogu propisati odgovarajuće dokaze tehničke i stručne sposobnost za izvršenje ugovora o javnoj nabavi sukladno članku 72. točka 4. ZJN-a (npr. popis ugovora o uredno izvršenim radovima u skladu s pravilima struke, navod o tehničkim stručnjacima ili tehničkim odjelima koji će biti uključeni u ugovor, obrazovne i stručne kvalifikacije izvođača radova odnosno osobe ili osoba odgovornih za izvođenje radova, izjava o prosječnom godišnjem broju radnika izvođača radova i broju voditeljskog osoblja, izjava o alatima, uređajima ili tehničkoj opremi, i dr.). 

Pri tome naručitelji moraju voditi računa da razine koje se zahtijevaju za određeni ugovor moraju biti vezane uz predmet nabave i razmjerne predmetu nabave, odnosno grupi predmeta nabave i od ponuditelja mogu tražiti da zadovolje minimalne razine tehničke i stručne sposobnosti. Samo u opravdanim okolnostima vezanim uz rizike koji proizlaze iz prirode radova koji su predmet nabave, naručitelj može zahtijevati i više razine financijske i/ili tehničke i stručne sposobnosti, pri čemu je u dokumentaciji za nadmetanje dužan obrazložiti te okolnosti. Tako je i traženi popis ugovora kao dokaz tehničke i stručne sposobnosti vezan uz predmet nabave, odnosno grupu predmeta nabave, ako se traži dokaz o izvršenju istog ili sličnog, odnosno istih ili sličnih ugovora kao što je predmet nabave te razmjeran predmetu nabave, odnosno grupi predmeta nabave kada se traži dokaz o izvršenju više ugovora, ako njihov zbrojeni iznos nije viši od procijenjene vrijednosti nabave, odnosno od procijenjene vrijednosti pojedine grupe. Jesu li radovi navedeni u popisu isti ili slični predmetu nabave ocijenjuju ovlašteni predstavnici naručitelja u postupku pregleda i ocjene ponuda. 


Nakon proteka roka mirovanja, odluka o odabiru u postupku javne nabave postaje izvršna te nastaje ugovor o javnoj nabavi. Ugovor o javnoj nabavi radova, pored ugovora o javnoj nabavi roba i ugovora o javnoj nabavi usluga, jedan je od tri vrste ugovora o javnoj nabavi koji se sklapaju na temelju prethodno provedenog formalnog postupka odabira ponude koji propisuje ZJN. Zapravo, to je ugovor o građenju koji naručitelji sklapaju s odabranim gospodarskim subjektom (ponuditeljem ili zajednicom ponuditelja) pod uvjetima određenima u dokumentaciji za nadmetanje, tehničkim specifikacijama, troškovniku, projektnoj i tehničkoj dokumentaciji i u skladu s odabranom ponudom. 

Pored kogentnih odredbi ZJN i odgovarajućih odredbi Zakona o obveznim odnosima koje se primjenjuju kada se radi o sklapanju ugovora o javnoj nabavi za izvođenje radova, primjenjuje se i posebna građevinska regulativa sadržana u nekoliko posebnih propisa te trgovački običaji (Posebne uzance o građenju) i praksa koju su sudionici u građenju međusobno razvili, ako njihovu primjenu nisu izrijekom isključili. Ugovor o javnoj nabavi mora biti u skladu s uvjetima određenim u dokumentaciji za nadmetanje i odabranom ponudom. Sklopljeni ugovor o javnoj nabavi može se mijenjati sukladno uvjetima propisanima člankom 105. ZJN-a, ovisno o tome radi li se o bitnim ili nebitnim izmjenama ugovora. Kada se ugovor može mijenjati do 5 %, a kada do 10% iznosa osnovnog ugovora, propisano je člankom 105. ZJN-a. Međutim, ako naručitelj želi koristiti navedenu mogućnost bez provedbe novog postupka javne nabave, to mora predviditi na jasan i nedvojben način u dokumentaciji za nadmetanje i ugovoru o javnoj nabavi. Izmjena ugovora do 5% može se upotrijebiti samo kod konačnog obračuna radova sukladno stavku 7. istoga članka, za što ugovorne strane nemaju obvezu sklapati dodatak osnovnom ugovoru. Međutim, izmjena ugovora do 10% iznosa osnovnog ugovora naručitelj može koristiti sukcesivno tijekom cijelog trajanja ugovora, ali maksimalno do tog iznosa. 

Prilikom izvođenja radova pravilo je da se primjenjuje nacionalno zakonodavstvo zemlje u kojoj se radovi izvode. Ugovor može sadržavati i posebne uglavke općih uvjeta za izvođenje građevinskih radova, a najpoznatiji su i najčešće se primjenjuju opći uvjeti FIDIC-a

Riječ je o međunarodnim standardima struke, koje izdaje Međunarodno udruženje savjetodavnih inženjera - FIDIC (Fédération internationale des ingénieurs-conseils - http://fidic.org/). Najčešće postavljeno pitanje je koju FIDIC knjigu koristiti, npr. crvenu, žutu ili srebrnu. Odabir ovisi o predmetu nabave, vrsti radova i građevini, o tome tko građevinu projektira, odabiru modela gradnje, podjeli rizika gradnje, te pravima i obvezama ugovornih strana, koje svaka pojedina knjiga definira.



Jedna od glavnih izmjena sadržana je u članku 55. toga Zakona kojim je propisano da poslove projektantskog nadzora može obavljati projektant arhitektonske, građevinske, strojarske i/ili elektrotehničke struke koji je izradio glavni projekt prema kojem se gradi građevina.

2. Ministar graditeljstva i prostornog uređenja donio je 28.12.2018. godine temeljem članka 284. stavka 8. Zakona o javnoj nabavi Odluku o određivanju relativnih pondera za arhitektonske i inženjerske i s njima povezane savjetodavne usluge u graditeljstvu i prostornom uređenju („Narodne novine“, 119/2018 a potom i 5/19 – ispravak Odluke). 

Odlukom se uređuju relativni ponderi javnih naručitelja iz djelokruga Ministarstva za arhitektonske i inženjerske i s njima povezane savjetodavne usluge u graditeljstvu i prostornom uređenju, koje u postupcima javne nabave mogu koristiti i drugi obveznici javne nabave.



NE PROPUSTITE SEMINAR NA TU TEMU 20.05.2022.!